Vlees en kanker

Eet minder rood vlees (zoals rund- en varkensvlees) en eet liever geen bewerkt vlees (zoals ham, spek of salami)

Rood en bewerkt vlees eten kan je risico op darmkanker verhogen. Eet minder rood vlees door dit regelmatig te vervangen met kip, vis of een vegetarisch alternatief, en eet liever geen bewerkt vlees.

Rood vlees en kanker

Met rood vlees wordt niet bedoeld vlees dat niet goed doorbakken is. Met rood vlees wordt bedoeld alle vleessoorten die rood van kleur zijn als ze rauw zijn, zoals rundvlees, varkensvlees, lamsvlees en geitenvlees. Het gaat ook om alle vormen, zoals hamburgers, gehakt, karbonades of lamskoteletten.

Uit onderzoek blijkt dat het eten van veel rood vlees, meer dan 500 gram (gewicht na bereiding) per week, het risico op darmkanker verhoogt. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het zogeheten heemijzer, de stof die rood vlees zijn kleur geeft, de darmwand kan beschadigen. Ook blijkt uit onderzoek dat mensen die veel rood vlees eten vaak weinig plantaardig eten. Ze profiteren dus minder van de gezonde eigenschappen van plantaardige voeding.

Rood vlees bevat gezonde voedingsstoffen zoals eiwitten, ijzer en zink, en maakt daarom deel uit van een gezond voedingspatroon. Maar je hoeft niet elke dag rood vlees te eten.

De aanbeveling van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Eet per week niet meer dan 500 gram rood vlees. Dit is het gewicht na bereiding en komt overeen met ongeveer 700-750 gram rauw vlees.

Bewerkt vlees en kanker

Bewerkt vlees is vlees dat is geconserveerd door het te roken, te drogen, te zouten of door er conserveringsmiddelen aan toe te voegen. Bijvoorbeeld vleeswaren, ham, salami, bacon, rookworst en knakworst. Hamburgers en gehakt zijn bewerkt vlees als ze ook zijn geconserveerd met zout of chemische additieven.

Er is overtuigend bewijs uit wetenschappelijk onderzoek dat bewerkt vlees het risico op kanker verhoogt. Wanneer vlees is geconserveerd door middel van roken, drogen, zouten of door toevoeging van conserveringsmiddelen kunnen kankerverwekkende stoffen (carcinogenen) ontstaan. Deze stoffen kunnen cellen in ons lichaam beschadigen wat tot kanker kan leiden.

De aanbeveling van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Bewerkt vlees kun je beter helemaal niet of alleen bij uitzondering eten.

Tips om minder rood vlees en bewerkt vlees te eten

  • Eet regelmatig een maaltijd zonder rood vlees. Kies in plaats daarvan voor gevogelte, vis of een vegetarisch alternatief zoals ei of peulvruchten.
  • Vervang (een deel van) het vlees in sauzen of stoofpotten door vis, bonen, linzen of champignons.
  • Kies als hartig beleg op brood bijvoorbeeld voor kaas, vis, sandwichspread of houmous. Zorg voor variatie door ook eens rauwkost zoals komkommer of tomaat op brood te eten.